Офіційний сайт відділу освіти Глухівської РДА

Каталог статей

Головна » Статті » психологія

Психологічні особливості адаптації учнів-п'ятикласників до навчання у середній школі

ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ АДАПТАЦІЇ УЧНІВ-П'ЯТИКЛАСНИКІВ ДО НАВЧАННЯ У СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ

Олена КОНОПЛЯ,

практичний психолог Полошківського НВК


У цьому віці у зв'язку з початком етапу статевого дозрівання відбуваються зміни в пізнавальній сфері молодших підлітків: уповільнюється темп їхньої діяльності; виконання певних видів робіт потребує більше часу. Діти частіше відволікаються, можуть бути роздратованими, збудженими, неуважними, неадекватно реагувати на зауваження тощо. Це, як наслідок, може бути причиною зниження рівня навчальних досягнень, утрати мотивації до навчання, породжувати конфліктні ситуації між однолітками та дорослими.

Нової якості у п'ятикласників набувають стосунки з однолітками. Діти хочуть відчувати себе частиною цілого колективу, жити з ним спільним життям, бути визнаними друзями. Спілкування з друзями стає самостійною діяльністю. Вона існує, з одного боку, у вигляді вчинків підлітків по відношенню один до одного, а з другого - у формі осмислення вчинків однолітків і стосунків з ними і має значення для формування уявлення про себе. Ця сфера життя та спілкування стає для підлітків надзвичайно важливою й особистісно значущою.

Водночас досить часто у школярів цієї групи проявляється так зване «почуття дорослості»: діти потребують поваги та самостійності, серйозного та довірливого ставлення до них з боку дорослих. Якщо ж основна школа не пропонує учням засобів реалізації їх почуття дорослості, то в підлітків формується установка на вчительську несправедливість і необ'єктивність.

Результат тієї чи іншої діяльності для молодшого підлітка досить часто є другорядним, а на перше місце виходить сам задум. Тому, якщо вчитель не стимулює ініціативу, самостійність, дитячу творчість, а лише «контролює» результати навчальної діяльності, то таке навчання втрачає для підлітка привабливість та актуальність.

Учителі конкретних предметів повинні враховувати, що всі ці особливості є об'єктивними, але й минущими. Щоб знайти оптимальні форми та методи взаємодії, учителі, які працюють у 5-х класах, мають познайомитися з навчальними програмами для початкової школи, методикою роботи з дітьми конкретного вчителя початкової школи, від якого клас переходить в основну школу.

Шкільне життя п'ятикласників ускладнюється також часто невиправдано високими вимогами до них з боку вчителів-предметників, які спеціалізуються на роботі переважно у старших класах.

Цього не можна допускати щонайменше з трьох причин:

v     зміст навчальних предметів основної школи вибудовується систематично, що, у свою чергу, передбачає сформованість у школярів добре розвиненого теоретичного мислення. У п'ятикласників же воно тільки формується; вони звикли працювати з одиничними поняттями та термінами. Тому, щоб не перевантажувати п'ятикласників, наукові терміни та поняття необхідно вводити поступово, учити дітей виокремлювати їх, характеризувати, використовувати в різних ситуаціях під час уроків з різних предметів. Причому не лише на репродуктивному рівні (запам'ятай, повтори), а й на основі сформованих уявлень і досвіду практичної діяльності;

v     високі вимоги до самостійності та відповідальності підлітків без урахування їх вікових особливостей можуть становити загрозу для емоційного благополуччя дитини;

v     дорослі очікують від підлітків здатності розуміти інших людей, співіснувати з ними на принципах рівноправності та толерантності, а, наприклад, у п'ятикласників ці властивості тільки починають формуватись, і їх розвиток вимагає терпіння, обережності, діалогового навчання, створення ситуацій, в яких підлітки навчаються враховувати різні точки зору.

За цих обставин важливо, щоб учитель-предметник не переносив механічно методи навчання й форми взаємодії зі старшими школярами на учнів 5-го класу. Необхідно поступово вводити новий зміст і нові форми навчальної діяльності. На початку вони повинні відповідати засобам навчання останнього року перебування дітей у початковій школі. Водночас спостереження й дослідження свідчать про те, що в 4-му класів школярі засвоюють навчальний матеріал тими ж методами, що і в перші два роки шкільного життя. Відбувається збільшення обсягу знань, умінь, навичок, але не відбувається помітних змін у розвитку дитини.

Умовою успішної адаптації випускників початкової школи до навчання у 5-му класі є також забезпечення можливості формування в них робити усвідомлений вибір. На відміну від початкової школи, де варіативність освіти задається ззовні (батьки, школа, учитель мають право вибору прийомів навчання), у підлітковому віці необхідно навчати дитину вибирати додаткові предмети, форми позакласного навчання, пізніше готуватись до вибору профілю навчання у старші школі.

Успішність самореалізації підлітків тісно пов'язана з мікрокліматом в учнівському колективі. Важливо, щоб учителі-предметники створювали ситуації, які б дозволяли підлітку проявляти ініціативу, мати право на помилку, на власну думку, брати участь у спільній діяльності, працювати в умовах альтернативи, вибору, створювати демократичну, неавторитарну атмосферу навчання.

Урок, де учням дається можливість працювати у власному темпі й отримати знання у відповідності до рівня навченості, залишається основною, але не єдиною формою організації навчального процесу у 5-х класах. Важливо ширше застосовувати й інші форми організації навчання: екскурсії, дидактичну чи рольову гру, дискусії, практичні роботи тощо.

Адаптаційний період у школі передбачений для створення позитивної благополучної атмосфери, прийняття дітьми й учителем один одного та пошук оптимальної для кожного позиції нової ситуації.

Адаптаційний період у школі полягає в тому, щоби створити неминучий процес адаптації більш інтенсивним, ефективність якого значною мірою визначає успішність навчальної діяльності, збереження фізичного та психічного здоров'я дитини.

 

ПАМ'ЯТКА КЛАСНИМ  КЕРІВНИКАМ 5-х КЛАСІВ

v   Працюйте над формуванням колективу через різноманітні доручення, змінюючи групи.

v  Розвивайте почуття колективізму через спільну турботу про престиж класу (зовнішній вигляд, успіхи в навчанні, максимальна участь у святах, естафетах, конкурсах).

v   Пріоритет віддавайте індивідуальній роботі (спостереження, бесіди, анкетування, доручення).

v   Уникайте «гострих» кутів, проявляйте стриманість, терплячість.

v  Пам'ятайте: діти потребують ласки, ніжності, співучасті, турботи.

v  Вчасно й мудро підтримуйте дитячу активність.

v  Не забувайте: формування класного, батьківського колективу не менш важливе, ніж дитячого. Ретельно готуйтесь до батьківських зборів, проводьте сімейні вечори, активно залучайте батьків і вчителів-предметників до життя класу.

Категорія: психологія | Додав: Rayono (2011-11-21) | Автор: Конопля Олена Сергіївна
Переглядів: 17506 | Коментарі: 27 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 3
3  
SUPER ONLINE SEX GAME!!! http://goo.gl/m9FJ1h

2  
Привет.
Приглашаю Вас на Правильный Lineage 2 HF сервер
Сервер приглянется тем кто любит долгую игру с замыслом на постепенное доминирование.
Совершенно не придется по вкусу сторонникам набежать и всех победить.
Проходящим мимо любителям поскакать по серверам переоткрывашкам, ловить мало, т.к. старики их очень быстро накажут :)

Адрес http://l2immortal.com

1  
Обращаясь к женщине, которая толкла просо в ступе, он два раза умоляющим голосом сказал ей: Уж так ему хотелось вникнуть во все подробности ее жизни. Красными от мороза руками он вцепился в руку Стража, но зубы его так стучали, что он ничего не мог сказать. Он оставался самим собой, человеком, предавшимся Тени. расписание формулы кино в фестивале . Я не могла винить его, он лишь выполнял свой долг, штурмуя город. Его пятка за что-то зацепилась, и он пошатнулся, едва не упав. Или Мы убежим вместе из этой жалкой лачуги, или вместе будем болтаться в петле! Никакая женщина в Иерусалиме, в Иудее, да и во всем свете не смогла бы сравниться с нею красотой. Особнячок ничего, построен в пятидесятые, потолки во! Взятый развернулся, соскальзывая вниз, отлетел достаточно далеко, чтобы вновь подчинить себе ковер.

Как только он понял, что влип по самые помидоры и что сегодня ему с тобой не обломится, так сразу же, как и положено гниде, заложил тебя с потрохами. Встревоженный гул пронесся по залу: Им казалось кощунством мешать ребенку познавать мир. А ещё через два дня он уже стучался в дверь Сама Чордина купца, знакомого ему со времен войны. Не получив взамен никакой информации, Мартынов понял, что зря расстилался. Вы коснулись больного вопроса, но полагаю, нам нужно перейти к делу. К счастью для львов Тули, в январе 1964 года некоторые из жителей Ботсваны обратились в Департамент охраны природы страны с призывом запретить охоту на львов и леопардов в Тули. Так что возможность или невозможность ввести полигамию в Асгердане его нисколько не интересовала. . Скорее то было сгущение воздуха, комья маслянистой мглы. Единственным украшением было ожерелье, усыпанное драгоценными камнями, сверкавшими всеми цветами радуги. Сударь, Мелен чудный город, прекрасный город, он хорошо платит, и не следует его обижать. Кстати, тебе, наверное, интересно, почему мы себя не рекламируем? Может мне наблевать на твой красивый костюмчик, чтобы до тебя дошло, а, козел?! Те, кто остался, потеряли здесь жен, детей, друзей и братьев и сами терпели лишения. Он использовал в диагностических целях жидкость, извлеченную из спинномозгового канала… Он оперировал этих стариков. Понимая, что ничего не успевает сделать, Арнвид упал на спину и под собой, прямо на пирамиде, тремя короткими росчерками нарисовал руну Разрушения. Тот, кто их послал, и не предполагал, насколько худо оно обернется.
http://biibalu.meximas.com
http://kycusia.besaba.com
http://pirubc.hol.es
http://amuuwp.esy.es

Ім`я *:
Email *:
Код *:
Вівторок, 2017-09-26, 5:31 PM
Вітаю Вас Гість

Категорії розділу

біологія [0]
психологія [6]
хімія [0]
математика [0]
ЗНО [2]

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входу

Друзі сайту

Пошук

Пошук