Головна » Статті » психологія |
Людмила ГАБЕНКО практичний психолог Дунаєцького НВК Навчання дітей з особливими потребами стикається в сучасній школі з великою кількістю проблем. Воно багато в чому залежить від проблем самої дитини, також варто вказати на особливості навчальних програм, за якими працюють діти, і їх відповідність можливостям дитини, вміння і підготовки вчителя. Одним із результатів гуманістичної освіти та виховання можна вважати становлення людини, що поважає себе та інших, здатної до співчуття, готової до вільного гуманістично орієнтованого вибору й індивідуального інтелектуального зусилля, патріота своєї держави, громадянина, професіонала. Останніми роками сучасні вітчизняні науковці, зокрема, В. Бондар, О. Волошина, Т. Євтухова, І. Іванова, А. Капська, В. Ляшенко, А. Полударова, М. Сварник, О. Столяренко, П. Таланчук, В. Тесленко, І. Холковська, А. Шевцов, Є. Холостова, О. Хорошайло, Т. Черняєва та ін., присвячують свої праці дослідженням проблеми інтеграції дітей з особливими потребами до навчання в загальноосвітньому навчальному закладі, їх реабілітації та соціалізації до суспільних норм. Ключовою метою соціальної реабілітації є відновлення соціального статусу особи, забезпечення соціальної адаптації та пошук шляхів участі людини в суспільному та соціальному житті, досягнення матеріальної незалежності для задоволення своїх потреб. Як зазначає Т. Черняєва, ключовими модулями соціальної реабілітації є: • мейнстримінг (нормалізація) — співвідношення з нормою, загальноприйнята модель поведінки, основний напрям життєдіяльності суспільства; • інклюзія (включення) — включення особи в існуючу систему соціальних відносин з гарантією всіх прав; • інтеграція (об'єднання) — використання соціальних ресурсів кожною людиною особисто, тобто розширення індивідуальних можливостей, перспектив. Сучасна школа здійснює соціальну адаптацію дітей з особливими потребами за допомогою інклюзивної освіти. Залежно від типу порушення виокремлюють такі категорії дітей: • з порушеннями слуху (глухі, оглухлі, зі зниженим слухом); • з порушеннями зору (сліпі, осліплі, зі зниженим зором); • з порушеннями інтелекту (розумово відсталі, із затримкою психічного розвитку); • з мовленнєвими порушеннями; • з порушеннями опорно-рухового апарату; • зі складною структурою порушень (розумово відсталі сліпі чи глухі; сліпоглухонімі та ін.); • з емоційно-вольовими порушеннями та дітей з аутизмом. У людини є два шляхи існування –це розвиток чи деградація, – середнього не існує. Основою розвитку людини є взаємодія в суспільстві, спілкування з однолітками і старшими. Перейняття досвіду, як і формування всебічно гармонійно розвинутої особистості без спілкування не можливе. Навчання і виховання не достатньо для гармонізації особистості, без спілкування з однолітками - дитина, яка отримує індивідуальну освіту не може належним чином спілкуватись в освітньому процесі з однокласниками –їх просто немає. Провідною діяльністю в підлітковому віці є інтимно-особистісне спілкування, дане спілкування має відбуватись, як з однолітками так і з дорослими, що сприяє розвитку особистості. Як же дитина не контактуючи з однолітками зможе впроваджувати свою провідну діяльність. Інклюзивна освіта передбачає залучення дитини з обмеженими можливостями до загального навчального процесу з звичайними дітьми такими методами: 1. Майнстримінг - залучення дітей з особливими потребами в позаурочну роботу; 2. Інтеграція – залучення дітей з особливими потребами в навчальний процес; 3. Соціальна інтеграція - залучення дітей з особливими потребами в позаурочну роботу (ігри, харчування та ін.); 4. Функціональна інтеграція –навчання в одному класі «звичайних» дітей і дітей з особливими можливостями. 5. Зворотня інтеграція – відвідання «звичайними дітьми» спеціалізованих навчальних закладів; 6. Спонтанна або неконтрольована інтеграція - дітей з особливими потребами відвідують звичайну школу без особливої підтримки. Отже, інклюзивна освіта передбачає залучення дітей з особливими можливостями в спілкування і спільну роботу з однолітками, що сприяє їх кращому розвитку, наслідуванню здорових дітей, покращення мотивації навчання, відбувається підготовка до реальних умов життя, підвищується самооцінка, розширюються види діяльності дитини, руйнуються комплекси, покращується комунікабельність. Також позитив отримують і діти які працюють з «особливими» дітьми - це формування толерантного ставлення, моральних почуттів, моральної поведінки. Але інтеграція «особливої» дитини в навчальний процес залежить від і від важкості захворювання. Порівнюючи дітей з особливими потребами, що навчається індивідуально і тих хто навчається в звичайних класах, можна сказати, що діти соціальні контакти яких широкі не тільки більш адаптовані до навчального середовища, але і більш розвинуті у всіх інших сферах. Тому завдання психологічного супроводу дітей з особливими потребами це залучення дітей до інклюзивної освіти методом розширення їх соціальних контактів. Працюючи з такою дитиною треба зробити все можливе для залучення даної дитини до повноцінного шкільного життя. Література: 1. Волошина О. В. Інклюзивна освіта як педагогічна проблема / О. В. Волошина // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету ім. Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія: зб. наук, праць. — Випуск 31. / редкол. : -В. І. Шахов (голова) та ін. — Вінниця : Планер, 2010. — С. 166-170. 2. Стопяренко О. В. Гуманізація і гуманітаризація освіти на шляху духовного розвитку особистості / О. В. Столяренко // Рідна школа. — 2002. — № 3. — С. 19-22. 3. Столяренко О. В. Традиції формування ціннісного ставлення до людини у виховних моделях соціуму / О. В. Столяренко // Рідна школа. — 2005. — № 6. — С. 25-29. 4. Холковська І. Л. Технологія діяльності соціального педагога: курс лекцій/1. Л. Холковська. — Вінниця: ВПДУ 2005. — 247 с. 5. Хорошайло О. С. Виховання морально-духовних цінностей у студентів з обмеженими фізичними можливостями: авто-реф. дис. на здобуття канд. пед. наук: спец. 13.00.07 «Теорія і методика виховання» / О. С. Хорошайло. — Луганськ, 2008. — 32 с. 6. Черняева Т. И. Социальная реабилитация «нетипичных» детей [Электронный ресурс] / Т. И. Черняева. — Режим доступа: http://www.isras.ru/nles/file/socis/2005-6/chernyaeva_ soc_rehabi.pdf | |
Переглядів: 1555 | Коментарі: 6 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |
Категорії розділу | |||||
---|---|---|---|---|---|
|
Статистика |
---|
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
Форма входу |
---|
Друзі сайту |
---|
Пошук |
---|
Пошук |
---|