Офіційний сайт відділу освіти Глухівської РДА

Каталог статей

Головна » Статті » психологія

Дитяча агресія та способи її подолання

Дитяча агресія та способи її подолання

 

Інна ЯКИМЕНКО, методист з психологічної служби відділу освіти

 

Підвищена агресивність дітей і підлітків є однією з проблем сьогодення. Вона виступає показником соціальної дезадаптованості дитини. Перші ознаки агресії  можуть проявлятися уже в ранньому віці. У процесі життя у суспільстві дитина вчиться контролювати свої агресивні імпульси, проте у деяких дітей агресія залишається не соціалізованою і може виражатися у фізичному насиллі.

Агресія – мотивована деструктивна поведінка, яка суперечить нормам і правилам існування людей у суспільстві, завдає об’єктам нападу (живим і неживим) шкоди – фізичної і моральної. Необхідно розрізняти агресію і агресивність, яка являє собою здатність особистості, що виражається в готовності до агресії.

Щодо природи агресії, то психологія виділяє декілька теорій. Вчені серед причин агресивної поведінки називають вроджені інстинкти індивіда, незадоволені  потреби, які заважають досягти емоційної рівноваги, та засвоєння відповідної поведінки в результаті спостереження за поведінкою інших.

Кожна особистість проявляє агресію по-різному. Це може бути вербальна, фізична, пряма, непряма, деструктивна чи інструментальна агресія тощо.  А. Фурманов вирізняє чотири групи агресивних дітей, які мають специфічні психологічні особливості.

Діти, схильні до прояву фізичної агресії. Це активні, діяльні та цілеспрямовані діти. Вони впевнені в собі, товариські і прагнуть до суспільного визнання. Зазвичай такі діти мають лідерські риси. Водночас вони люблять демонструвати свою силу і владу.

Діти, схильні до прояву вербальної агресії. Цих дітей вирізняє психічна неврівноваженість, постійна тривожність, сумніви та невпевненість у собі. Ззовні часто викликають враження сердитих, недоступних задавак, однак  при ближчому знайомстві перестають бути скутими та відгородженими і виявляються на диво товариськими і балакучими.

Найменші неприємності вибивають таких дітей з колії. Навіть на слабкі  подразники вони реагують вибухами роздратованості, гніву та страху. Особливо гостро це проявляється при будь-яких реальних чи уявних випадках зниження їх значущості, ударах по гідності. При цьому вони не вміють і/або не бажають приховувати свої емоції та ставлення до інших і виражають це в агресивній вербальній формі.

Діти, схильні до непрямої агресії. Такі діти рідко замислюються про причини своїх вчинків та їх наслідки, вирізняються імпульсивністю та слабким самоконтролем. Прагнуть до миттєвого задоволення власних потреб і бажань. Дуже погано сприймають критику, тому люди, які їх критикують, викликають відчуття роздратування, образи та підозрілості.

Діти, схильні до прояву негативізму. Вони надзвичайно вразливі. Основні риси характеру – егоїзм, самозакоханість, надмірне самовираження. Усе, що зачіпає їхню особистість, - викликає відчуття протесту. Тому і критику, і байдужість вони сприймають як образу.  Водночас ці діти розсудливі, дотримуються традиційних поглядів, що часто відгороджує їх від непотрібних конфліктів. Щоправда, вони нерідко змінюють активний негативізм на пасивний, замовкають та розривають контакт.

Працюючи з агресивними дітьми, можна використовувати наступні способи, які допоможуть направити агресивність в конструктивне русло. 

1.Виконувати фізичні вправи (біг, гімнастика, аеробіка).

2.Займатися силовими видами спорту (бокс, боротьба).

3.Тяжка фізична праця.

4.Виливати злість на неживі об'єкти (по­бити подушку, диван, боксерську грушу).

5.Масажувати спину, особливо верхню її  частину, для зняття напруження.

6. Викричатися, не спрямовуючи свій крик на об'єкт роздратування. Поговорити з про ситуацію, яка спричиняє роздратування, з близькою для вас людиною.

7. Висловити уявному об'єкту своє невдоволення.

8. Написати листа об'єкту роздратування, але не надсилати його.

9.Зміна виду діяльності на ту, яка допоможе відволіктися від проблеми.

10.Комунікативна техніка «Я»-повідомлення висловлення своєї думки співрозмовникові щодо ситуації, яка вас дратує.

11. Асоціативне «Я»-повідомленнязлий,  як тигр.

12.Релаксація метод, за допомогою якого можна частково чи повністю позбутися фізичного або психологічного напруження.

13. Медитація занурення розумом у предмет, ідею шляхом зосередження на од­ному об'єкті й усунення всіх інших зовнішніх (світло, звук) та внутрішніх (фізичний, емоційний стан) факторів.

Література

1.                  Константинова Л. Пізнай себе і ти побачиш – світ прекрасний//Психолог,2009.  -  №30-32. – С.44-77.

2.                  Хоменко Г. Агресивність підлітків:причини, профілактика, корекція//Психолог, 2009. - №35. – С.17-23.

3.                  Шинкарук-Корзун Л. Чинники агресивності дітей// Психолог, 2009. - №41. – С. 6-8.

Категорія: психологія | Додав: Rayono (2011-10-24) | Автор: Якименко Інна Миколаївна
Переглядів: 4705 | Коментарі: 4 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Четвер, 2024-03-28, 1:26 PM
Вітаю Вас Гість

Категорії розділу

біологія [0]
психологія [6]
хімія [0]
математика [0]
ЗНО [2]

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входу

Друзі сайту

Пошук

Пошук